oktober 19, 2021

Besparen Doe Je Zelf!

Voor transparante offertes, tips en tricks om te besparen…

Overstappen van Energiemaatschappij

4 min read

Bent u al eens overgestapt?

Hoe werkt het overstappen en waar moet je op letten?

We beginnen met het overstappen indien je al jaren bij een energiemaatschappij zit en je ‘contract’ al jaren zogenaamd stilzwijgend doorloopt. In het (verre)verleden was het zo dat een leverancier je contract automatisch kon verlengen als je niet op tijd een ander contract tekende of overstapte wat kon betekenen dat je na een 5 jarig contract automatisch weer 5 jaar onder contract stond. Dit kon voor de klant zeer nadelig zijn en heeft men besloten dit niet meer toe te staan.

Momenteel is het verplicht voor de leverancier om een afgelopen contract om te zetten naar een maandelijks opzegbaar contract met variabele(OBT-OnBepaaldeTijd) tarieven. Dit houdt dus in dat je kosteloos zou kunnen overstappen om welke reden dan ook. Nadelig bij-effect is vaak dat de OBT tarieven vaak hoger liggen dan de tarieven van een ‘vast contract’. Reden genoeg om actie te ondernemen dus….

De overstap kan dan wel heel simpel zijn. Bij een aanmelding regelt de leverancier namelijk de hele overstap en hoeft de klant meestal alleen de meterstanden in te voeren nadat men zich heeft aangemeld. Een aanmelding dan wel overstap, kan op verschillende manieren; men kan dit rechtstreeks bij een energieleverancier doen op de website, via een website die verschillende aanbiedingen van verschillende maatschappijen presenteert, via de bekende collectieven al dan niet op internet, aan de deur bij een deurverkoper, op straat bij straatverkopers of tegenwoordig zelfs in een landelijke elektronica zaak waar de desbetreffende energiemaatschappij mee ‘samenwerkt’.

Wat nu het beste is mag je zelf uiteindelijk beoordelen, maar wat belangrijk is in alle gevallen, zullen we nu aanhalen. We gaan er wel al van uit dat je zelf weet welk soort contract je hebt, hoe lang deze nog duurt, of er eventuele opzegvergoedingen aan zitten en wat het (gemiddelde) eigen verbruik is op jaarbasis(kWh en m3). Kijk hiervoor op de website van de eigen maatschappij, kijk op het toegezonden contract of bel gewoon naar de maatschappij(evt. meteen vragen naar een nieuw aanbod).

Aan de deur, op straat of in de winkel

Met wie heb je gesproken, 1 van de belangrijkste factoren, want als je achteraf ontevreden zou zijn of zelfs verkeerd voorgelicht, is het goed om te weten met wie er gesproken is en waar die persoon terug gevonden kan worden of waar je naar kan verwijzen. Dan komen de tarieven, de vaste leveringskosten, contractduur en evt. bijkomende kosten zoals de abonnementskosten van een thermostaat of slimme meter op de 2e plaats.
Het volgende zijn de actievoorwaarden, lees deze goed door, want indien deze verkregen is(voordat u het contract afsluit), is dit ook uw verantwoordelijkheid. Vraag duidelijk aan de verkoper wat er bijvoorbeeld gebeurt als er tussentijds overgestapt word naar een andere maatschappij, wat er dan bijvoorbeeld gebeurt met de verkregen producten als thermostaat of slimme meter, en welke kosten hieraan zitten. Daarbij is het goed om te weten of er bedenktijd is, normaliter 14 dagen vanaf ontvangst aanbod, maar het is mogelijk om afstand te doen(in een winkel) van deze bedenktijd zodat het cadeau, de welkomstpremie of welkomstgeschenk direct ontvangen kan worden. Vraag als laatste ook wanneer het contract in gaat. Het kan namelijk zijn dat, indien u nog een contract heeft lopen wat korter duurt dan een half jaar, de nieuwe maatschappij deze laat uitlopen en dus uiterlijk na 6 maanden overneemt. Overigens zijn de actievoorwaarden vaak het beste om door te lezen, de Algemene voorwaarden zijn voor alle maatschappijen nagenoeg gelijk en is vaak een dik boekwerk met juridische tekst. On-interessant om te lezen wellicht, waarbij er zelden mensen de mist mee in gaan, maar goed om even door te bladeren.

Het lijken nu een hoop dingen waar je aan moet denken, maar ook de verkoper is verplicht een heleboel van deze onderwerpen te bespreken en zal een goede verkoper dit ook altijd doen.

Mocht je achteraf een toch een klacht hebben of het gevoel hebben dat er iets niet klopt, kan men altijd de leverancier bellen, zij hebben er nooit baat bij als een verkoper zijn werk niet goed doet. Daarnaast kan men ook de geschillencommissie van energie inlichten. Meer over de rechten van de consument en plichten van de leveranciers zijn op de website van de Autoriteit Consument & Markt(ACM) terug te vinden.

 Via internet

Je kan via internet rechtstreeks bij een leverancier op de website aanmelden of bijvoorbeeld via een vergelijkingssite. Rechtstreeks betekend dat je geen direct vergelijkingsmateriaal hebt en indien gewenst, zelf de concurrenten naast elkaar moet leggen. Bij een vergelijkingssite zijn er meerdere aanbiedingen van verschillende maatschappijen. Het nadeel van deze sites zijn vaak dat het de klant niet helemaal duidelijk wordt en men zich er niet eerst in de stof verdiept heeft. Daarnaast doet u niet direct zaken met de leverancier maar met een soort tussenpersoon. Dus indien de website verkeerde informatie verstrekt hoeft een eventueel voorkomend probleem dus niet bij de maatschappij te liggen. Al deze verschillende prijsvergelijkers verdienen per afgesloten contract via de website, waardoor de vraag vaak opkomt omtrent de onafhankelijkheid van de site. ,,betaald een leverancier niet meer om bovenaan te komen”?

Belangrijk is dus dat u alle (actie)voorwaarden en verstrekte informatie goed leest, ook de bijlages en speciale voorwaarden die vaak onaantrekkelijk zijn om te lezen. Maar hier kan wel in staan wat eventuele boetes zijn, of uw huidige boetes door de nieuwe maatschappij vergoed, voorgeschoten of helemaal niet betaald worden en of je je beloofde eindpremie nog krijgt als je een maand te laat betaald. Uiteraard zijn wederom de tarieven, de vaste leveringskosten, contractduur, bijkomende kosten en de welkomstpremie van belang.

Heeft u nog vragen of wilt u advies? Laat een bericht achter.

5 thoughts on “Overstappen van Energiemaatschappij

  1. Wat is de makkelijkste manier om mijn contract in te zien? Als ik bel doen ze meteen een aanbieding maar ik wil eerst kijken hoe t werkt en of ik wel wil.

    1. Hoi Mark, je kan dit op verschillende manieren doen. Je kan bellen en aangeven dat je geen aanbieding hoeft, maar alleen wilt weten tot wanneer je contract loopt of dat hij variabel is.
      Je kan ook je mail checken, 99 van de 100 keer krijg je je contract per mail toegestuurd waar de einddatum op staat. Is die voorbij dan heb je een variabel maandelijks opzegbaar contract en ben je vrij om te verlengen of overstappen.
      Ook kun je, als je je klantnummer hebt, inloggen op de site van je energiemaatschappij(voor de 1e keer moet je je registreren) en zo je contract inzien.

      Succes! Bij vragen, laat het ons weten!

      Groet, besparendoejezelf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.