oktober 19, 2021

Besparen Doe Je Zelf!

Voor transparante offertes, tips en tricks om te besparen…

Addertjes onder het gras

4 min read

Wat zijn nu de welbekende ‘addertjes onder het gras’?

Addertjes onder het gras kunnen voor iedereen verschillen. Het komt er in het kort op neer dat het aspecten zijn waar men geen weet van heeft op het moment van aangaan van een (nieuwe) overeenkomst en later als ‘aapje uit de mouw‘ komt.

Voordat we de grootste ergernissen uit de branche gaan bespreken is het wel van belang  om aan te geven dat elke leverancier er bij gebaat is om eerlijk hun product te verkopen en hier grote boetes aan kunnen zitten als blijkt dat er doelbewust klanten verkeerd zijn voorgelicht. Als men het gevoel heeft als er iets niet klopt aan het verhaal van een verkoper kan men altijd de naam opvragen en dit later als blijkt dat de aanbieding niet is zoals verwacht, dit doorgeven aan de leverancier. Elke verkoper moet zich uiteraard kunnen legitimeren.

Transportkosten/Netbeheerder
Een oude bekende zijn de kosten van de netbeheerder. De netbeheerder is de eigenaar van de leidingen en de meterkast en brengt kosten in rekening voor het transport van stroom en gas door hun leidingen en het onderhoud hiervan.
In het verleden stonden deze kosten bij een aantal leveranciers op de eindafrekening.  Momenteel zijn deze kosten globaal 400,- per jaar voor stroom en gas samen. Nu werd er dus na het vrijgeven van de markt soms een berekening gemaakt door een ‘Energie adviseur’ zonder deze kosten en kwam men 400,- goedkoper uit. Logisch dus als je de kosten van de netbeheerder, al dan niet bewust, achterwege laat. Voor de klant was dit zeer interessant maar na een overstap volgde dan uiteraard alsnog een flinke rekening voor de transportkosten en kwam men vaak bedrogen uit.

Sinds 2014 is het verplicht dat elke leverancier zelf de kosten van de netbeheerder in rekening brengt naar de klant toe en zal deze ‘adder‘ de  kop niet zo snel meer opsteken.

De vaste leveringskosten
(soort van abonnementskosten van de energiemaatschappij)

Doordat er soms grote verschillen in de vaste leveringskosten(vroeger het vastrecht) kunnen zitten kan dit soms best als ‘addertje‘ worden gezien. Indien men namelijk een berekening maakt waarbij niet alle kosten worden meegerekend dan kunnen er grote verschillen ontstaan.
Zo worden contracten soms verkocht puur op basis van de tarieven en ook nog  ‘gratis’ gadgets. Nou is het van belang om dus alle kosten mee te rekenen inclusief het vastrecht. Soms betaald men ca. 25,- euro per jaar vaste leveringskosten per product en bij een andere leverancier over de 150,- euro per product per jaar. Dat kan in dit geval dus al 250,- euro per jaar schelen puur op basis van deze vaste kosten. Leuk dus dat je op basis van de tarieven 50,- euro goedkoper bent, maar alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken ben je nog 200,- euro per jaar duurder uit. Nou is het wel zo dat je deze kosten zou kunnen terug verdienen (volgens de leveranciers) maar het is wel belangrijk om eens goed te kijken of je dit zelf ook daadwerkelijk gaat doen en op welke manier. Anderzijds krijg je nog steeds je cadeau en kun je hier natuurlijk ook gewoon bewust voor kiezen.

Het Verbruik
Het verbruik is in combinatie van het vastrecht ook als ‘addertje‘ te gebruiken. Met name als er goedkope tarieven wordt geboden maar een duurder vastrecht kan men zich richten op een gemiddeld verbruik of een hoger verbruik dan wat u zelf heeft. Hierdoor kan de mogelijke nieuwe partij goedkoper uitkomen terwijl het duurder zou kunnen zijn als je je eigen verbruik er naast zou leggen.

De bekende na-rekening
Het komt nog wel eens voor dat men overstapt op een ‘verkeerd’ moment en men van de oude maatschappij een na-rekening krijgt. Veelal komt dit doordat men bijvoorbeeld een eindafrekening heeft gehad vlak voor de winter en men vlak na de (strenge) winter overstapt. Het komt er dan dus op neer dat men een normaal gemiddelde prijs betaald heeft terwijl het verbruik in een strenge winter een stuk hoger ligt en zal men dus een stuk moeten bij betalen. Dit kan je voordeel dus compleet weg halen bij een overstap.

Informatie pakket
Wat ook een vaak gehoord ‘addertje‘ is is het informatie pakket wat men aangeboden krijgt.
Na een gesprek met een verkoper kan het zijn dat men een informatiepakket aangeboden krijgt en waarvoor men dan moet tekenen. Vaak wil de gezette handtekening dan betekenen dat men een contract thuis gestuurd krijgt waar men zich moet afmelden als men het niet wil. Uiteraard is deze manier van verkoop niet toegestaan, maar is nog steeds een veel gehoorde manier. Vraag dus altijd exact waar men voor tekent en met wie je gesproken hebt zodat je dit altijd terug kan geven aan de leverancier als er toch iets fout gaat.

Afsluitend nogmaals de mededeling dat leveranciers transparantie nastreven maar daarbij afhankelijk zijn van de verkoper. Een verkeerde verkoper betekend dus niet een verkeerde leverancier of een verkeerd contract.
Meer omtrent klachten over een verkoper en/of leverancier later in een post over de geschillencommissie van de Energiebranche.
Voor een overstap of een contractverlenging is het de voornaamste zaak dat men weet wat men nu betaald per kWh en kubieke meter gas en wat het gemiddelde verbruik is van u zelf. Dit is niet altijd het leukste en makkelijkste om uit te zoeken, maar zeker wel belangrijk om goed in de gaten te houden. Vraag desnoods een (bekende) deskundige hierbij om tips of hulp.

Heeft u vragen of opmerkingen? We horen het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.