oktober 19, 2021

Besparen Doe Je Zelf!

Voor transparante offertes, tips en tricks om te besparen…

Boetes en/of opzegvergoedingen

3 min read

Komen deze u bekend voor?

Veel mensen, en wellicht wel de meeste mensen hebben ze wel eens gehad. Opzegvergoedingen(‘vroeger’ boetes) als je overstapt naar een andere leverancier voor de stroom en gasrekening.

Ter verduidelijking; we hebben het hieronder over particuliere contracten. Zakelijke boetes worden niet, of bijna niet vergoed en gelden andere regels voor. Deze boetes kunnen veel hoger liggen dan particuliere boetes en kunnen afhankelijk zijn van het gemiddelde verbruik en of de nog lopende periode van het huidige contract. Als je het niet zeker weet, zoek dan eerst uit of je een zakelijk of particulier contract hebt. Je kan namelijk als ZZP’er ook aanspraak maken op een zakelijk contract.

Wij gaan nu verder omtrent de particuliere contracten.

Opzegvergoedingen kan men alleen krijgen indien er overgestapt wordt terwijl er nog een lopende overeenkomst is tussen klant en de leverancier met als voorwaarde dat het contract vroegtijdig wordt afgebroken. Sommige leveranciers nemen je al wel als klant aan, maar wachten maximaal een half jaar totdat je huidige contract afgelopen is. Dit zodat er geen boetes betaald hoeven te worden. In het verre verleden kon men een contract ‘stilzwijgend’ verlengen wat momenteel niet meer mag.  Indien men een 5 jarige overeenkomst had en het vergat op te zeggen, kon het zo maar zijn dat je weer aan een 5 jaar contract vast kwam te zitten terwijl dat ook zeer nadelige tarieven kon hebben.  Om de consument te beschermen heeft de overheid dit dus al een tijdje geleden verboden.

Overigens hoeft het niet altijd te betekenen dat men zelf altijd voor de boete opdraait. Niet alle leveranciers brengen een boete in rekening als hun klanten weg willen. Daarbij zijn er ook nog eens leveranciers die de opzegvergoeding voor hun nieuwe klanten willen vergoeden. Wel is het meestal zo dat de klant de boete zelf eerst moet voorschieten, en dan later kan terug vragen. Een zaak om goed uit te zoeken dus voordat men (tussentijds)overstapt.

De hoogte van de boete is afhankelijk van de looptijd van het resterende contract. Hieronder een tabel welke nooit kan afwijken omtrent opzegvergoedingen voor de producten zelf. Onderaan de pagina nog een mogelijke bijkomende boete. Elke leverancier die vergoedingen indient voor particuliere contracten heeft zich hier aan te houden.

De te betalen bedragen zijn altijd per product, wat inhoudt dat als u gas en stroom afneemt u dus 2 boetes kunt krijgen.  Stel u heeft nog een contract voor gas en stroom voor 1,5 jaar, dan kunt u 2 x 75,- euro= 150,- verwachten. De in de tabel genoemde kosten zijn de maximale bedragen en kan dus per product kan dus nooit meer zijn dan de 125,- euro!
Voor de duidelijkheid, indien men alleen stroom of alleen gas heeft bij een bepaalde leverancier, en men stapt dan tussentijds over krijgt men ook maar 1 boete opgelegd.

Een mogelijke bijkomende vergoeding is een bedrag die opgelegd kan worden i.v.m. een ontvangen cadeau. Stel u heeft een I-pad of €150,- cadeaukaart of andere incentive gekregen, dan mag men alleen het eerste jaar hier nog maximaal €100,- van terug vragen. Dit betekend €50,- euro per product bovenop de eventuele normale opzegvergoeding voor gas en stroom. Na het eerste jaar is het welkomstcadeau dus van jou en gelden de eveneens wettelijk bepaalde boetes in bovenstaand overzicht.

Heeft u niets ontvangen, maar zou u aan het einde van de (1e) jaar iets ontvangen zoals bijvoorbeeld de welkomstpremie, dan geld de bijkomende opzegvergoeding natuurlijk niet, maar ontvangt u ook de welkomstpremie niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.